خواص روغن‌های ارگانیک

خواص روغن کنجد

روغن کنجد که از پرس سرد یا گرم دانه‌های کنجد بدست می‌آید، دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن و پوست و مو است؛ روغن کنجد سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف، خصوصاً ویتامین E است؛ این روغن به علت داشتن ترکیباتی مانند: توکوفرول، پینورسینول، سزامولین، سزامینول و سسامول، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. در این مطلب به بررسی خواص روغن کنجد می‌پردازیم.

سلامت قلب و بهبود فشار خون

یکی از خواص روغن کنجد، سرشار بودن از منیزیم است که به جلوگیری از فشار خون کمک می‌کند. علاوه‌ بر این، دانه کنجد سرشار از سسامین و سسامولین است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند و این دو خاصیت، به سلامت قلب کمک می‌کنند.

ضد سرطان

همانطور که گفتیم دانه کنجد حاوی سسامین و سسامول است که خاصیت ضد سرطانی نیز دارند؛ سسامین موجود در دانه کنجد با رادیکال‌های آزاد در برابر صدمات آنها به کبد محافظت می‌کند و همچنین دانه کنجد با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، کبد را از آسیب اکسیداتیو حفظ می‌کند و با توجه به اینکه کبد برای روند سم‌زدایی بدن اهمیت زیادی دارد، محافظت از کبد معادل محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان است. کنجد سرشار از فیبر، مواد آنتی اکسیدان مانند لیگنین و مواد فیتوشیمیایی مانند فیتواسترول هستند که می‌توانند از ابتلا به سرطان روده جلوگیری کنند. در‌ نتیجه خاصیت ضد سرطانی دانه کنجد، یکی از بهترین خواص روغن کنجد است.

جلوگیری از آسم

دانه کنجد، غنی از منیزیم است و منیزیم به جلوگیری از گرفتگی راه تنفسی در بیماران درگیر با آسم کمک می‌کند.

کمک به سلامت چشم

گفتیم که دانه کنجد به سلامت کبد کمک می‌کند و طبق طب سنتی، سلامت چشم‌ها با سلامت کبد در ارتباط است. هنگامی‌ که کبد دچار مشکل و بیماری می‌شود، چشم خشک و خسته شده و احتمال تاری بینایی هم وجود دارد. پس روغن کنجد با کمک به سلامت کبد، به سلامتی چشم‌ها نیز کمک می‌کند.

کاهش کم خونی

روغن کنجد از سطح آهن بالایی برخوردار است؛ در‌ نتیجه می‌تواند در پیشگیری و درمان کم‌خونی مفید باشد.

تسکین آرتروز

دانه کنجد حاوی مقدار زیادی مس است که به کاهش درد و تورم همراه با آرتروز کمک می‌کند؛ مس همچنین به سلامت استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌نماید.

ضد پیری

کمبود ویتامین‌های B و آهن، می‌تواند منجر به کاهش شنوایی، ضعف حافظه و سفیدی زودرس مو شود؛ دانه کنجد سرشار از ویتامین‌های B و آهن است و مواد مغذی در دانه کنجد به اصلاح نقایص بدن از جمله کاهش سرعت پیری کمک می‌کند.

استخوان و پوست سالمتر

دانه کنجد غنی از ویتامین E می‌باشد که برای سلامت پوست لازم است؛ از دیگر مواد معدنی موجود در کنجد، کلسیم و روی است که به استحکام استخوان‌ها ‌کمک نموده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

در رشد و سلامت کودکان

کنجد یکی از مواد مفید و مغذی برای کودکان، بخصوص در سال‌های ابتدایی زندگی آنهاست؛ دانه کنجد غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین B و C است که به هضم غذا کمک می‌کنند و همچنین حاوی املاحی مانند کلسیم است که به رشد قدی کودکان و استحکام استخوان‌های آنها کمک می‌کند. ماساژ بدن شیرخواران با روغن کنجد می‌تواند باعث الگوی خواب بهتر و وزن‌گیری بهتر آنها شود و ممکن است در طولانی‌مدت در افزایش قد آنها نیز تأثیر مثبت و مفیدی داشته باشد. از دیگر خواص روغن کنجد برای کودکان این است که سبب تقویت حافظه و افزایش قدرت سلول‌های ایمنی می‌شود.

کارکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر

یکی دیگر از خواص روغن کنجد که مطرح است، خاصیت این دانه برای مغز است؛ روغن کنجد دارای آنتی اکسیدانی به نان سزامول است؛ این ترکیب آنتی اکسیدان بسیار قوی است و در نتیجه در برابر اکسیداسیون، مقاوم و پایدار است؛ استرس اکسیداتیو یکی از عوامل مهم در ایجاد اختلال حافظه است؛ بنابراین روغن کنجد می‌تواند در این مورد مفید باشد؛ از جمله خواص روغن کنجد می‌توان به بهبود کارکرد حافظه، کاهش فشار خون و جلوگیری از بروز آلزایمر اشاره نمود.

همچنین یکی دیگر از خواص روغن کنجد برای مغز این است که با بهبود عملکرد سلول‌های عصبی و انتقال پیام میان آنها، باعث افزایش فعالیت عصبی و یادگیری می‌شود و در کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون نیز نقش دارد؛ لیستین موجود در روغن کنجد در سلامت مغز و بافت‌های عصبی مؤثر است.

تقویت قوای جنسی و بهبود مشکلات ناباروری

یکی دیگر از خواص روغن کنجد که به آن می‌پردازیم، تأثیر مفید آن بر تقویت قوای جنسی است؛ دانه کنجد و روغن کنجد شامل ویژگی‌هایی از جمله طبع گرم، مقوی و دارای انرژی زیاد، مولّد باه هستند؛ سرد مزاجی یکی از دلایل اصلی بیماری در مردان و زنان است و روغن کنجد با طبع گرم خود می‌تواند به تقویت قوای جنسی کمک کند؛ با توجه به غنی بودن روغن کنجد از ویتامین E و خواص ضد التهابی و کاهش اکسیداسیون کنجد، ماساژ بیضه‌ها با روغن کنجد برای درمان واریکوسل (واریس در شبکه سیاهرگ‌های موجود در قسمت فوقانی بیضه) پیشنهاد می‌شود؛ ماساژ بیضه‌ها با روغن کنجد می‌تواند به درمان ناباروری مردان کمک کند؛ زیرا این کار علاوه بر کمک به بهبود واریکوسل، می‌تواند کیفیت ساخت اسپرم‌ها را بالا ببرد.

برای پوست و مو

کنجد با داشتن خواص آنتی اکسیدانی خود به سم زدایی پوست کمک می‌کند و پوست را سالم و درخشان می‌سازد و پوست را از پیری حفظ می‌کند؛ همچنین روغن کنجد می‌تواند با توجه به خاصیت ضد اکسیدانی خود می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست عمل کند و از پوست در برابر آفتاب محافظت کند؛ ماساژ بدن با روغن کنجد سبب نفوذ روغن به بافت‌های عمیق می‌شود و آنها را تقویت می‌کند؛ می‌توانید روغن کنجد را قبل از خواب به پاشنه‌های ترک خورده بمالید؛ با توجه به خاصیت تغذیه‌ای و التیام‌بخشی روغن کنجد، این ترک‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند.

روغن کنجد، به گردش خون بهتر در پوست سر کمک می‌کند و به همین دلیل به رشد مو کمک می‌کند؛ روغن کنجد به ساقه مو و کیسه‌های ترشّحی مو، غذارسانی می‌کند؛ ماساژ پوست سر با روغن کنجد می‌تواند به درمان شوره سر کمک کند؛ روغن کنجد خاصیت ضد میکروبی دارد و می‌توان با ماساژ پوست سر با روغن کنجد، پوست سر را از عفونت های قارچی، باکتریایی و شپش محافظت کرد؛ همچنین روغن کنجد به درخشش و نرم‌کنندگی مو‌ها کمک می‌کند؛ همچنین روغن کنجد به کاهش استرس کمک می‌کند که استرس یکی از عوامل ریزش مو است.

برای چروک دور چشم

روغن کنجد به هیدراتاسیون پوست اطراف چشم کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست این ناحیه جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد.

در درمان چاقی و حفظ لاغری

یکی دیگر از خواص روغن کنجد که بسیار مورد توجه قرار گرفته، تأثیر آن در کاهش وزن و حفظ لاغری است؛ کنجد حاوی لیگنین است و لیگنین‌ها باعث افزایش چربی‌سوزی می‌شوند؛ از طرف دیگر، چربی روغن کنجد سبب ایجاد حس سیری و در نتیجه دیرتر رسیدن پیام گرسنگی به مغز می‌شود؛ کنجد سرشار از فیبر است و استفاده از این روغن بطور منظم در رژیم غذایی به تقویت معده کمک می‌کند و باعث حس سیری طولانی مدت می‌شود.

میزلن سدیم موجود در کنجد، پایین است و باعث افزایش دفع آب از بدن می‌شود که یکی از عوامل حفظ لاغری و کاهش وزن در افراد چاق است؛ روغن کنجد، غنی از پروتئین است و پروتئین‌ها باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند و احساس گرسنگی را کمتر می‌کنند؛ همچنین کنجد غنی از اسیدآمینه‌های تریپتوفان و پلی فنل‌ها است؛ این ترکیبات به شما کمک می‌کنند تا بطور مؤثرتری چربی‌های شکمتان را بسوزانید.

روغن کنجد خانگی را جایگزین روغن مایع‌های صنعتی ناسالم کنیم!

خواص فراوان روغن کنجد که ذکر شد، ما را بر آن می‌دارد که از مصرف روغن مایع‌های کارخانه‌ای ناسالم که حاوی ترکیبات مضر برای سلامتی هستند، پرهیز نموده و از روغن کنجد ارگانیک استفاده کنیم، آن هم روغنی که از مراحل تهیه آن اطمینان کامل داریم؛ پس با خرید دستگاه روغن‌گیری خانگی و کنجد مصرفی آن از فروشگاه تخصصی روغن سالم، روغن کنجد موردنیاز پخت‌ و پز و سرخ‌کردنی‌های خود را در منزل با خلوص و پاکیزگی صددرصد تهیه نمائید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *